ungmotmobbning

Direktlänk till inlägg 18 december 2016

Mobbad på nätet & IRL

Av Agnes Lehrberg - 18 december 2016 10:14

Vilka är vi?

Vad gör vi?

Vad vill vi komma fram till?

Vad är vårt mål?

Vilka vill vi nå ut till?

 

Mobbad på nätet & IRL styr jag och 3 andra tjejer som heter Carro, Elin och Elara.
Vi åker ut till olika skolor samt bibliotek och föreläser om just detta med mobbning och näthat.

Vi pratar om just våra historier och erfarenheter. Vi vill försöka stoppa tystnaden. Vi vill visa människor att man är inte ensam. INGEN ÄR ENSAM.

 

Vi vill nå ut till så många som möjligt, både äldre och yngre. Vi vill föreläsa för alla.

Höstlovet nu 2016 så åkte vi 3 tjejer med vår fritidsledare aka handledare hon som hjälpt oss mycket med vår föreläsning till Åland och föreläste. Vi föreläste för ungdomar och äldre. Det var den bästa resan i hela mitt liv. Och det var tack vare RIBS (RIBS -Rolling Images in Business Startups är ett 3-årigt kulturentreprenörskapsprojekt för ungdomar 12-18 år. Ungdomar från Estland, Finland, Stockholm, Åland och Gotland är med. I den här gruppen kommunicerar vi kring det som händer i RIBS på Gotland.) Och dem hjälpte oss ekonomiskt så att vi kunde komma till Åland och föreläsa. En känslomässig resa var det, men det var en sjukt bra resa också. Man insåg när man kom dit att man verkligen inte var ensam med att vara mobbad m.m

 

Jag Agnes Lehrberg startade denna föreläsning pga att jag själv varit brutalt utsatt för mobbning, både fysisk mobbning och på nätet. Folk hängde ut mig, hotade mig, uppmuntrade mig till att ta mitt liv, skrek efter mig överallt när jag gick ute, tog bilder på mig, kom hem till mig och kastade ägg över hela mitt hus. Dem fick mig att känna mig så ensam och värdelös. Men här står jag idag med ryggen rakt. All mobbning har gjort mig till en helt annan människa, har blivit så mycket starkare i mig själv och klarar så sjukt mycket. INGEN förtjänar att bli utsatt, ingen.

 

Carro Ringbom är också en av tjejerna som föreläser. Hon föreläser om hur det är att få flytta till olika fosterhem för att hon inte riktigt känt sig älskad hemma i sitt egna. Alkohol och droger har varit en stor del i bilden. Så det hon berättar för er är om problem med familjen. Idag står hon också med ryggen rak och har kommit till ett hem där hon känner sig älskad.


Elara Sjögren föreläser om hur det är att bli mobbad pga sin vikt. Hon berättar för er hur det känns när folk står och väntar på henne för att förstöra hennes dag. Hon berättar för er hur det blir när man gått ner i vikt och reaktionerna ändras. Elara var överviktig, och pga det så fick hon stå ut med så mycket hat. Hon berättar för er hur det är att ta sig igenom det.

 

Elin Petersson Wallén aka min kusin berättar för er hur det känns att vara vän till någon som blir mobbad. Hon berättar för er hur situationen ändras när man försvarar sin kompis. Elin blev själv kränkt i skolan pga att hon var min kusin. Hon ställde upp för mig och sa ifrån, och då blev även hon utsatt. Idag står Elin med ryggen rakt och pekar finger till alla mobbare där ute.

 

Vi 4 tjejer vill få stopp på tystnaden. Vårt mål med föreläsningen är att vi kan få åka runt överallt i Sverige och prata om detta. Vi vill få folk att förstå att man inte är ensam och att man alltid kan kontakta oss ifall det skulle vara något.
Slänger in lite bilder från när vi var på Åland och föreläste.

OBS. Glöm inte att DU är bra, DU är vacker, DU är perfekt precis så som du är.

Hör gärna av er om ni har några frågor. Ni kan nå mig på min facebook! Agnes Mikaelsdotter Lehrberg eller Agnes Lehrberg (har 2 st)

 

                     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agnes Lehrberg - 6 augusti 2019 21:17


  Hej allesammans! Long time no see. Jag mår hur bra som helst. Hade en föreläsningturné nu i våras som gick hur bra som helst. Jag jobbar för nuvarande på en förskola här på Gotland och har gjort det sen 21 Januari. Vi får se vart mitt liv tar vä...

Av Agnes Lehrberg - 24 maj 2018 21:15


Detta inlägg är väldigt väldigt känsligt och sjukt jobbigt för mig att skriva.   Vet inte ens ifall det finns någon som fortfarande läser denna blogg, skulle inte förvåna mig ifall ingen gör det då jag aldrig uppdaterar. Just nu är det väldigt ...

Av Agnes Lehrberg - 11 september 2017 22:53


Nej och återigen nej. Vi som blir utsatta för mobbning, psykisk ohälsa, självskadebeteende, självmordstankar, ätstörningar, diagnoser m.m, det är inte vi det är fel på. Det är samhället vi lever i som är förstört. Barn, ungdomar och vuxna tror att ba...

Av Agnes Lehrberg - 14 februari 2017 11:58

"Det var mörkare än färgen svart, bubblan var mera som en fyrkant jag kunde inte ta mig ut snälla hjälp"   Mörker, allt var så mörkt. Kunde inte styra mina känslor. Kunde inte hitta ljuset. Vart var jag? Vem var jag? Vad ville mörkret?   Allt...

Av Agnes Lehrberg - 24 oktober 2016 19:33

Det är inte enkelt. Det är inte enkelt alls. Att känns en ständig rädsla att ens partner skall vara otrogen. En ständig ångest av att veta att sin partner tvekar på en. Vet du varför din partner är svartsjuk?Din partner kan ha varit utsatt för otrohe...

Presentation


18 hela år
Bor på Gotland.
Föreläser om näthat och mobbning.
Läs gärna och släng in en kommentar. Och hoppas inläggen jag skriver kommer till nytta för dig!

Fråga mig

26 besvarade frågor

Omröstning

Tycker DU att det är okej med mobbning?
 Ja för jag är en osäker människa
 NEJ! Alla är lika bra som dom är

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards